سلام

با سلام خدمت دوستان گرامی چند صباحی نبودیم از همه تون عذر می خواهم  واز دوستان که نظر دادن متشکرم منتظر نظرات دیگر دوستان هم هستم

سلام

با سلام خدمت دوستان گرامی چند صباحی نبودیم از همه تون عذر می خواهم  واز دوستان که نظر دادن متشکرم منتظر نظرات دیگر دوستان هم هستم

سلام

با سلام خدمت دوستان گرامی چند صباحی نبودیم از همه تون عذر می خواهم  واز دوستان که نظر دادن متشکرم منتظر نظرات دیگر دوستان هم هستم

نگاه ویژه صدای آزادی:

نگاه ویژه صدای آزادی:

انتخابات اسلام آباد غرب می توانست پرشورتر برگزار شود و چهره های شاخصی که در این رقابت اعلام آمادگی کردند، می توانستند فضایی کاملا متفاوت با امروز را رقم بزنند.
🔻چهره هایی همچون : دکتر احمدیان، دکتر نادری ، دکتر بستی و... از معتمدان توده های مردم اسلام آباد و دالاهو هستند که امروز امکان رقابت ندارند و امیدواریم که در فرصت هایی دیگر برای مردم این شهر تاثیرگذار باشند.
🔻در آذرماه گذشته از طریق همین کانال به اطلاع مخاطبان گرامی رسید که در انتخابات اسفند دو رقیب جدی وجود دارند: دکتر فلاحت پیشه و نماینده ی  محترم ِ اکنون. که همین امر تا امروز با کمی شدت و ضعف برای ناظران پذیرفتنی است.
🔺اما راستی  امروز  در بین نامزدهای موجود کدام چهره شایسته تر است؟ اگر واقع بینانه نگاه کنیم و از نگاه ایده آلی فاصله بگیریم، ضمن احترام ویژه به همه ی نامزدهای این حوزه  بی شک حشمت الله فلاحت پیشه می تواند نامی با اعتبار نه تنها برای اسلام آباد غرب و دالاهو بلکه برای استان کرمانشاه باشد.

🔶 @wsedayeazadi 🔶

داریوش بزرگ

 
 
 
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

داریوش، پسر ویشتاسپ، ملقب به داریوش بزرگ یا داریوش یکموداریوش کبیر، سومین پادشاه هخامنشی بود. وی با کمک دیگر نجبای پارسی با کشتن گئومات مغ که به عنوان بردیا فرزند کوروش بزرگ بر تخت نشسته بود سلطنت را به خاندان هخامنشی بازگرداند. پس از آن به فرونشاندن شورشهای داخلی پرداخت. نظام شاهنشاهی را استحکام بخشید و سرزمینهایی چند به شاهنشاهی الحاق کرد. آغاز ساخت پارسه (تخت جمشید) در زمان پادشاهی او بود. از دیگر کارهای او حفر ترعه‌ای بود که دریای سرخ را به رود نیل و از آن طریق به دریای مدیترانه پیوند می‌داد. مقبرهٔ او در دل کوه رحمت در مکانی به نام نقش رستم در مرودشت فارس (نزدیک شیراز) است. شهرت او در غرب به خاطر وقوع نبرد ناموفق ایرانیان با یونانیان در مکانی به نام ماراتن، در زمان اوست.

 

امیرحسین وآرمیتا

http://www.parsiking.com/upload/2014/1425146943.jpg

میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از میرزا کوچک خان)
پرش به: ناوبری، جستجو
میرزا کوچک
میرزا کوچک جنگلی، مبارز انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل
زادروز۱۲۵۷ ه. ش
محله استادسرا، شهر رشت
درگذشت۱۱ آذر ۱۳۰۰ ه. ش
ارتفاعات تالش، خلخال
آرامگاهسلیمان دارابرشت
محل زندگیرشت
ملیتایرانی
نام‌های دیگریونس استادسرایی
سال‌های فعالیتسال ۱۲۸۸ (فتح تهران) و سالهای ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۰ (جنبش جنگل)
نقش‌های برجستهاز رجال مشروطه خواه شمال و رهبر جنبش جنگل
سبکمبارزه مسلحانه
لقبمیرزا کوچک‌خان - سردار جنگل - کوچک‌خان - کوچک جنگلی
دورهاواخر قاجاریه: از شروع جنگ جهانی اول تا دوره رضا خان (سردار سپه)
والدینمیرزا بزرگ

امضا

یونس استادسرایی مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی (۱۲۵۷ - ۱۱ آذر ۱۳۰۰ هجری خورشیدی) مبارز انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل بود که در اعتراض به نقض تمامیت ارضی و استقلال ایران از سوی بیگانگان بعد از مشروطه قیام کرد.

محتویات

حرف حق یک مهندس ژاپنی در مورد برج میلاد


حرف حق یک مهندس ژاپنی در مورد برج میلاد  
 دکتر کوچک زاده در آخرین بروزرسانی وبلاگش نوشت : تو ایمیل نوشته بود: دوستی داشتم که مهندس پروژه برج میلاد بود. همیشه راجع به این پروژه موقع ساختش با اب وتاب صحبت میکرد و من هم که حوصله اش رو نداشتم فقط بهش نگاه میکردم و سرمو برای تایید تکون میدادم ولی توی فکر خودم بودم. یه روز دیدمش که خیلی ناراحت بود. ازش پرسیدم که چی شده که شروع کرد به تعریف کردن. گفت: >>>" امروز یه چیزی پیش اومد که خیلی ناراحتم کرد. یه گروه ژاپنی اومده بودن برای بازدید.

“شاکه ” و ” خان منصور”

“شاکه ” و ” خان منصور” نام دو تن از شاعران بزرگ وکردی سرای استان ایلام است که چون شیر و شکر به هم آمیخته ­اند و معجونی مفرح و شگفت ساخته اند؛ به گونه­ ای که نمی توان از هم جدایشان کرد.




هم­سرایی شاعران پیشین این دیار منحصر به این دو نبوده است؛ “ترکه” و نجف ” تالی این دو­اند و خبرهایی از هم­سرایی شاعران دیگر نیز به ما رسیده است از آن جمله شعری در دست است که در طی آن چهار شاعر نام آور یعنی: ترکه و نجف و خانه و نوره در موضوع واحدی مشترکاً یه شکر افشانی پرداخته ­اند. به هر حال عهد عجیبی بوده که شاعران هم عهد برخلاف امروز، با دیگر شاعران دوست و قرین و هم­سرا بوده اند و به یک دیگر عشق می ورزیده و وفاداری می­کرده اند.

 

از دردهای رشد چه می‌دانید؟

از دردهای رشد چه می‌دانید؟

بچه های سالم

 

 

 

 

شکایاتی مانند این ها را ممکن است از مادران زیاد شنیده باشید: «دختر 8 ساله‌ام به خاطر درد پاهایش نمی‌تواند شب بخوابد، یا پسر شش ساله ی دوستم با گریه و درد پاهایش از خواب می‌پرد و...»

 

مادرانی که تجربه بیشتری دارند، در این مواقع به کودکان‌‌‌شان می گویند: "ناراحت نباش. این ها درد رشد است."

بررسی اختلاس‌های سه دولت، سازندگی، اصلاحات و عدالت محور

بررسی اختلاس‌های سه دولت، سازندگی، اصلاحات و عدالت محور اما دوران احمدی‌نژاد علی رغم ادعای وی و نیز اصرار بر ادعای خود مبنی بر پاکدستی دولتش،بزرگترین اختلاس تاریخ اقتصادی ایران رقم خورد و در صورتی که سخنان چیت چیان وزیر نیرو درست باشد باید فقط از تاسف سر تکان داد که مردم در طی 8سال فریب خورده اند.دولت دهم و نهم پروش دهندگان بزرگترین مفسدان اقتصادی تاریخ ... 

 


آيا ميدانستيد كه بلندترین بادگیر جهان در یزد به ارتفاع ۳۴ متر قرار دارد.

آيا ميدانستيد كه جویدن آدامس هنگام خرد کردن پیاز مانع از اشک ریزی شما می شود.

چاپ اين مطلب


آيا ميدانستيد كهنور خورشید فقط تا عمق 400 متری آب دریا نفوذ می کند.
آيا ميدانستيد كهفشار در مرکز خورشید تقریبا 700 میلیون تن بر 452/6 سانتی مترمربع است.
آيا ميدانستيد كهطول عمر مردم سوئد و ژاپن از دیگر ملل جهان بیشتر است.


آيا ميدانستيد كه يك سوسك حمام مي‌تواند 9 روز بدون سر زندگي كند تا اينكه از گرسنگي بميرد.

آيا ميدانستيد كه يك كوروكوديل نمي‌تواند زبانش را بيرون بياورد.

آيا ميدانستيد كه حلزون مي‌تواند 3 سال بخوابد.

پیاده روی بهترین داروی بشر است. بقراط.

پیاده روی بهترین داروی بشر است. بقراط.

پیاده روی بهترین داروی بشر است. بقراط.

 افزایش روز افزون نرخ اضافه وزن و چاقی به عنوان مادر امراض، بیماریهای قلبی-عروقی، دیابت، سرطان، پوکی استخوان و... بسیاری از محققان را به چاره جویی در این مورد واداشته است. البته شاید بتوانیم بخش اعظم این ایرادات را به رژیم های غذایی ناسالمی که در طی دهه های اخیر در بسیاری از جوامع رایج شده و جای غذاهای سالم و سنتی را گرفته؛ وارد سازیم اما باید بگوییم که بخش اعظم مشکل در جای دیگری نهفته است. احتمالا با راهنمایی ما متوجه شده اید که منظورمان همان عدم تحرک جسمانی است که تبدیل به مشکل لاینحل جوامع صنعتی عصر حاضر شده است ولی ما در این مقاله یک راه حل عملی را به شما معرفی خواهیم کرد. در واقع توصیه ما قرار دادن نوعی تحرک جسمانی با برنامه ریزی از قبل تعیین شده و صرف هزینه مداوم نیست بلکه تنها پررنگ کردن نقش پیاده روی به عنوان بخشی از زندگی روزمره است که می تواند چاره کار باشد.

10 علت برای پیاده روی:

1)      پیاده روی از دیابت نوع 2 پیشگیری می کند. برنامه های پیشگیری از دیابت نشان داده اند که 150 دقیقه پیاده روی در طول هفته و کاهش فقط 7 درصد از وزن بدنتان (حدودا 5 تا 7 کیلوگرم) می تواند 58 درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

2)      پیاده روی قلب شما را نیرومند می سازد.(درصورتی که جنسیتتان مذکر است) مطالعه انجام شده دراین خصوص نشان می دهد میزان مرگ و میر در میان مردان بازنشسته ای که روزانه کمتر از 5/1 کیلومتر پیاده روی دارند دو برابر مردانی بود که روزانه بیش از دو مایل پیاده روی می کردند.

3)      پیاده روی قلب شما را نیرومند می سازد.(درصورتی که جنسیتتان مؤنث است). مطالعه ای که در این خصوص بر روی 72488 پرستار انجام شد نشان داد افرادی که 3 ساعت یا بیشتر در طول هفته پیاده روی داشتند در مقایسه با زنانی که پیاده روی نداشتند 35 درصد کاهش خطر حملات قلبی و دیگر مشکلات قلبی را نشان دادند.

4)      پیاده روی برای مغز مفید است. مطالعه ای که بر روی پیاده روی و تأثیر آن بر عملکرد های ذهنی انجام شد نشان داد زنانی که معادل یک ساعت و نیم در طول هفته پیاده روی داشتند به صورت چشمگیری عملکرد ذهنی بهتری را در مقایسه با زنانی که کمتر از 40 دقیقه در طول هفته پیاده روی داشتند نشان می دادند.

5)      پیاده روی برای استخواهایتان مفید است. تحقیقات نشان می دهد زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند و تقریبا 5/1کیلومتر در روز پیاده روی دارند چگالی استخوان های کل بدنشان نسبت به زنانی که مسافت های کمتری را می پیمودند بالاتر بود، همچنین پیاده روی برای پایین آوردن سرعت از دست رفتن استخوان های پا نیز بسیار مؤثرست.  

6)      پیاده روی علائم افسردگی را تسکین می دهد. 30 دقیقه پیاده روی، 3 تا 5 بار در هر هفته به مدت 12 هفته، علائم افسردگی را حدود 47 درصد کاهش می دهد.

7)      پیاده روی میزان خطرابتلا به سرطان پستان و کولون (روده بزرگ) را کاهش می دهد. زنانی که معادل یک ساعت و 15 دقیقه تا 2 ساعت و نیم در هفته پیاده روی سریع دارند نسبت به زنان بی تحرک 18 درصد خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند. مطالعات بسیاری نشان داده است که ورزش می تواند از سرطان کولون پیشگیری کرده و در افراد مبتلا به این بیماری نیز اثرات ورزش منظم به شکل افزایش کیفیت زندگی و کاهش میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری خود را نشان می دهد.

8)      پیاده روی سلامت عمومی بدن را بهبود می بخشد. فقط 3 بار در طول هفته و هر بار 30 دقیقه پیاده روی به صورت چشمگیری می تواند سلامت سیستم قلبی ریوی را تأمین نماید.

9)      پیاده روی به شکل مسابقات کوتاه مدت هم سطح سلامتی را ارتقاء می دهد. مطالعه زنان کم تحرک نشان می دهد که پیاده روی در طی یک رقابت کوتاه مدت ( 3 مرحله پیاده روی 10 دقیقه ای روزانه) منجر به پیشرفت مشابهی در سلامتی شده و یا حداقل منجر به کاهش چربی بدن با افزایش زمان آن می شود (یک پیاده روی 30 دقیقه ای روزانه)

10)   پیاده روی عملکرد فیزیکی بدن را بهبود می دهد. تحقیقات نشان می دهد که علاوه براین که پیاده روی تناسب اندام و عملکرد های فیزیکی (بدنی) را بهبود می بخشد از ناتوانی های جسمی در افراد مسن هم جلوگیری می کند.

چه مقدار پیاده روی داشته باشیم؟

دو پیشنهاد در این مورد وجود دارد:

توصیه اول: 30 دقیقه پیاده روی با شدت متوسط برای 5 روز یا بیشتر در طول هفته پیشنهاد می شود. البته می توانید این 30 دقیقه را به دو زمان 15 دقیقه ای یا 3 زمان 10 دقیقه ای تقسیم کنید. منظور از شدت متوسط، ایجاد احساس گرما و نفس نفس خفیف در فرد است.

توصیه دوم: انجام60-20 دقیقه فعالیت مداوم برای 3 تا 5 روز در طول هفته که ضربان قلب را به 60تا 90 درصد حداکثر ضربان برساند.

پیاده روی برای کاهش وزن:

دو نکته در مورد پیاده روی و کاهش وزن:

1.       پیاده روی همانند دیگر ورزش های هوازی کالری سوز بوده و به کاهش وزن منجر می شود. االبته برای کاهش وزن باید ورودی کالری به بدن را با رعایت یک رژیم غذایی مناسب کاهش داده و از طرف دیگر خروجی کالری بدن را با داشتن یک فعالیت بدنی نسبتا شدید افزایش دهیم تا بدن به یک تعادل انرژی مناسب دست پیدا کند. بنابراین اگر می خواهید وزنتان را کاهش دهید حتی اگر پیاده روی زیادی دارید میزان کالری دریافتی تان را از غذاها کاهش دهید تا به نتیجه بهتری دست پیدا کنید.

2.       ورزش برای حفظ وزن اهمیت بیشتری دارد تا کاهش آن. مطالعات دو دهه اخیر دانشمندان نشان می دهد افرادی که پس از کاهش وزن به ورزش روی می آورند بسیار بهتر از افرادی که کم تحرک هستند وزن کاهش یافته خود را حفظ می کنند.

در انتها لازم به ذکر است که پیاده روی به عنوان یکی از مفیدترین، در دسترسیترین و کم هزینه ترین ورزشها به راحتی می تواند جایگاه خود را در زندگی روزمره ما پیدا کند. کافی است قسمتی از مسیری را که هر روزه با اتوبوس، اتومبیل شخصی و... می پیماییم با پیاده روی طی کنیم؛ یعنی صبح ها حدودا 20 دقیقه زودتر از خواب بیدار شده تا وقت کافی برای پیاده روی صبحگاهی در مسیر دانشگاه، محل کار، مدرسه و ... داشته باشیم. به این ترتیب حدودا 2 ساعت پیاده روی را تنها با20 دقیقه زودتر بیدار شدن به زندگی خود هدیه کرده ایم. به یاد داشته باشیم انجام فعالیت بدنی هر چند کوتاه مدت و با شدت کم تأثیرات مفیدش را بر بدن ما بر جای خواهد گذاشت.


نویسنده:  کوثر خانبابایی

راه های غیرداوریی برای کاهش فشار خون بالا

راه های غیرداوریی برای کاهش فشار خون بالا

اگر شما به تازگی دچار "پرفشاری" خون شده‌اید، تغییر شیوه زندگی برای درمان این بیماری می‌توانند بسیار مؤثر باشد.از کرفس به عنوان میان وعده لذت ببرید، در کرفس ترکیبی به نام فتالید وجود دارد که عضلات دیواره عروق را شل کرده و فشار خون را کاهش می‌دهد.

زیست نیوز- اگر شما به تازگی دچار "پرفشاری" خون شده‌اید، تغییر شیوه زندگی برای درمان این بیماری می‌توانند بسیار مؤثر باشد.از کرفس به عنوان میان وعده لذت ببرید، در کرفس ترکیبی به نام فتالید وجود دارد که عضلات دیواره عروق را شل کرده و فشار خون را کاهش می‌دهد.

به نقل از ایسنا، کارشناس ارشد آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهرستان رزن به بیان راه‌های غیردارویی برای کاهش فشار خون بالا پرداخت و گفت: اگر شما به تازگی دچار پرفشاری خون شده‌اید، تغییر شیوه زندگی برای درمان این بیماری می‌توانند بسیار مؤثر باشد.

"خدیجه عزتی رستگار" افزود: مصرف نمک را محدود کنید چراکه سدیم می‌تواند فشار خون را بالا ببرد؛ سوسیس، کالباس، ماهی دودی یا کنسرو شده در آب نمک، کنسرو ماهی تن، برگر‌ها، سس‌ها، قرص‌های گوشت، کنسرو لوبیا، غذاهای آماده، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم سبب تشدید بیماری می‌شوند.

وی اظهار کرد: میوه‌ها و سبزی‌ها به نسبت محصولات حیوانی دارای مقادیر کمتری سدیم هستند، به همین علت فشار خون گیاه‌خواران از گوشتخواران کمتر است.

عزتی رستگار ادامه داد: استرس را کاهش دهید، تکنیک‌های کاهش استرس مانند یوگا، شل کردن عضلات و حتی گوش دادن به موسیقی آرامش بخش می‌تواند در کاهش فشار خون نقش مؤثری داشته باشد.

وی با بیان اینکه مصرف نمک ما دو برابر پتاسیم است، تصریح کرد: از پتاسیم استفاده کنید، مواد غنی از پتاسیم یعنی میوه‌ها شامل موز، زردآلو، پرتغال، انجیر، هلو، انگور و آلو و سبزیها شامل سیب زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ و گوجه فرنگی می‌توانند نقش مهمی در کنترل پرفشاری خون داشته باشد.

وی بیان کرد: به میزان کافی منیزیم دریافت کنید، بین دریافت منیزیم و بروز پرفشاری خون، سکته و فشار خون بارداری، ارتباط معکوسی برقرار است. منابع غنی از منیزیم مانند غلات سبوس دار، برنج قهوه‌ای، آجیل، اسفناج و شیر سبب کاهش فشار خون بالا می شوند.

کارشناس ارشد آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهرستان رزن عنوان کرد: شیر را فراموش نکنید، منابع غنی کلسیم مانند شیر، سبب کاهش فشار خون می شوند. سایر منابع خوب کلسیم که شامل ماست، پنیر و خانواده کلم است همچنین از سیب زمینی غافل نشوید. این سبزی نشاسته‌ای علاوه بر پتاسیم دارای یک ترکیب کاهنده فشار خون به نام کوکوآمین است.

وی اضافه کرد: از کرفس به عنوان میان وعده لذت ببرید، در کرفس ترکیبی به نام فتالید وجود دارد که عضلات دیواره عروق را شل کرده و فشار خون را کاهش می‌دهد.

به گفته عزتی رستگار، ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، تون آزاد و قزل آلا، منابع غنی امگا 3 هستند که می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند بنابراین اگر اهل ماهی نیستید، حداقل از تخم مرغ‌های غنی شده با امگا 3 بهره بگیرید.

وی تاکید کرد: ادویه‌ها را فراموش نکنید، استفاده از ادویه‌ها نه تنها مزه غذاهای کم نمک را بهتر می‌کند، بلکه برخی از آنها سبب کاهش فشار خون می‌شون. زعفران، فلفل سیاه، پونه، ریحان و ترخون نمونه‌هایی از آنها هستند.

وی ادامه داد: مصرف روزانه سیر را فراموش نکنید، سیر دارای ترکیب آلیسین بوده و مصرف مکمل سیر به اندازه داروهای کاهنده فشار خون موثر است.

عزتی رستگار افزود: اجتماعی باشید، افرادی که منزوی هستند و کمتر در روابط اجتماعی شرکت می‌کنند، بیشتر دچار پرفشاری خون می‌شوند.

وی در ادامه گفت: در صورت داشتن اضافه وزن، وزن خود را کم کنید. رسیدن به وزن سلامت و حفظ آن می‌تواند به کنترل بیماری فشار خون کمک کند چراکه پرخوری و بی تحرکی باعث افزایش وزن می‌شود.

وی افزود: ورزش کنید، برای کنترل اشتها، سوزاندن انرژی اضافه و کاهش فشار و چربی خون حداقل یک پیاده‌وری ساده انجام دهید.

9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون

9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون

9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون
سبک زندگی نقش بسیار مهمی در کنترل و پایین آوردن فشار خون شما ایفا می کند...


اگر به تازگی فشار خون بالای شما تشخیص داده شده است، 10 راه برای تغییر سبک زندگی به شما پیشنهاد می کنیم که با کمک آنها می توانید فشار خون خود را پایینتر بیاورید و از خطر بیماری قلبی بکاهید.

1.وزن خود را کاهش دهید و مراقب سایز دور کمر خود باشید:

هرچه وزن افزایش یابد فشار خون هم افزایش می یابد. حتی کاهش وزنی در حدود 10 پوند (حدود 4.5 کیلوگرم) می تواند به کاهش فشارخون شما کمک کند. هرچه وزن بیشتری کم کنید فشار خون شما پاینتر می آید. بهعلاوه کاهش وزن باعث افزایش تاثیر داروهای فشار خون می شود. شما ب کمک پزشکتان می توانید میزان وزن ایده آل خود را محاسبه کنید و راهی برای رسیدن به آن طراحی کنید.

به جز میزان وزن باید حواستان به اندازه دور کمرتان هم باشد. جالب است که اگر این اندازه زیاد باشد خطرفشار خون بالا بیشتر می شود. به طور کلی این افراد در معرض خطر بیشتری برای فشار خون بالا هستند:
مردان با دور کمر بالای 102 سانتی متر (40 اینچ)
زنان با دور کمر بالای 88 سانتیمتر (35 اینچ)
مردان آسیایی با دور کمر بالای 90 سانتیمتر (36 اینچ)
زنان آسیایی با دور کمر بالای 80 سانتیمتر (32 اینچ)

2.مرتب ورزش کنید:
فعالیت فیزیکی مرتب یعنی حداقل 60-30 دقیقه فعالیت در بیشتر روزهای هفته می تواند فشار خون شما را 9-4 میلیمتر جیوه پایینتر بیاورد. طولی نمی کشد که تاثیر این مسئله را احساس می کنید. اگر تا کنون غیر فعال بودید با افزایش فعالیت ظرف چند هفته می توانید فشار خون خود را کاهش دهید.

اگر فشار خون شما هنوز بالا نیست ولی در مرز است یعنی فشار سیستولیک بین 139-120 و فشار دیاستولیک بین 89-80 دارید ورزش می تواند به شما کمک کند تا از پیشرفت به سمت فشار خون بالا دورتر بمانید.

حتی اگر مبتلا به فشار خون بالا شده اید هم ورزش می تواند فشار خون شما را به سطح کم خطرتری برساند. درباره طراحی یک برنامه ورزشی مناسب با پزشک خود مشورت کنید تا محدودیتهای فعالیتی خود را بشناسید. حتی 10 دقیقه فعالیت ملایم مانند پیاده روی ویا نرمش استقامتی سبک کمک کننده است.

3. رژیم غذایی ضد فشار خون داشته باشید:
رژیم غذایی ای که  شامل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب باشد و چربیهای اشباع شده و کلسترول ناچیزی داشته باشد می تواند فشار خونن شما را تا 14 میلیمتر جیوه پایین بیاورد. به این برنامه غذایی رژیم ضد فشار خون یا (DASH) گفته می شود.

این که عادات غذایی خود را تغییر دهید مسلما کار راحتی نیست اما این نکته ها به شما کمک می کنند:
1.برای یک هفته هرچه که می خورید را بنویسید. با این کار می توانید به عادات غذایی خود پی ببرید و  از آینکه چه می خورید، چه مقدار می خورید، چه زمانی و چرا می خورید آگاه شوید.
2. پتاسیم بیشتری مصرف کنید. افزایش پتاسیم مصرفی می تواند تاثیر سدیم بر فشار خون را کاهش دهد. بهترین منبع پتاسیم بیشتر میوه و سبزیجات هستند تا مکملها. در مورد میزان مناسب پتاسیم برای خود با پزشکتان مشورت کنید.
3.خریدار خوبی باشید. قبل از رفتن به خرید حتما لیست تهیه کنید و همانها را بخرید. از خریداری غذاهای ناسالم خودداری کنید. برچسب روی مواد غذایی را بخوانید و حتی وقتی بیرون از خانه غذا می خورید به رژیم سالم خود وفادار بمانید.

4.به خودتان گاهی تخفیف بدهید.
درست است که رعایت رژیم DASH را در تمام طول زندگی به شما توصیه می کنیم اما این به این معنی نیست که شما مجبور باشید برای همیشه از همه خوراکیهایی که دوست دارید صرف نظر کنید. گاهی اوقات استثنائا می توانید مقدار معقولی از برخی از خوراکیهایی که دوست دارید مصرف کنید. این کار انگیزه شما را در ادامه رژیم سالم بیشتر می کند.

4. سدیم مصرفی خود را کاهش دهید:
با کمی کاهش سدیم مصرفی خود می توانید فشار خون را 8-2 میلیمتر جیوه پایین بیاورید. یک فرد بالغ و سالم روزانه به 2400-1500 میلیگرم سدیم نیاز دارد ولی اگر فشار خون شما بالاست کمتر از 1500 میلیگرم در روز سدیم دریافت کنید. برای کاهش سدیم مصرفی خود از این نکات کمک بگیرید:
1.بررسی کنید که در طول روز چقدر نمک در خوراکیها و نوشیدنیهای مصرفی شما وجود دارد.
2. موقع خرید برچسبهای غذایی را بخوانید و در صورت امکان محصولات مشابهی را انتخاب کنید که سدیم کمتری داشته باشند.
3. غذاهای فراوری شده را کمتر استفاده کنید. چیپس آماده، سسها، سوسیس، کالباس و گوشتهای فراوری شده، غذاهای کنسروی و یخ زده حاوی مقدار زیادی سدیم هستند.
4.نمک به غذا اضافه نکنید. یک قاشق چایخوری معمولی 2300 میلیگرم سدیم دارد. از ادویه های دیگر و گیاهان معطر استفاده کنید و عطر و طعمهای جدید به غذا اضافه کنید تا بتوانید نمک کمتری استفاده کنید.
5.کار را برای خودتان سخت نکنید. اگر ذائقه شما به شوری عادت کرده ونمی توانید نمک را بلافاصله کنار بگذارید سخت گیر نباشید. می توانید نمک مصرفی را به آرامی و به تدریج کم کنید. با این کار پرزهای چشایی زبان و کام به مرور سازگار می شوند و شما تغییر شدیدی را احساس نخواهید کرد.

5. از ترکیبات تنباکو و سیگار اجتناب کنید:
به غیر از همه خطراتی که برای سیگار و تنباکو شناخته شده نیکوتین موجود در آنها فشار خون را حداقل تا یکساعت پس از مصرف بالا نگه می دارد. بنابراین کسانی که در طول روز چند بار سیگار می کشند فشار خونشان دائما بالا می ماند. به علاوه شما باید از افراد سیگاری هم اجتناب کنید. در معرض سیگار دیگران بودن شما را در خطر فشار خون بالا و بیماریهای قلبی قرار می دهد.

6.مراقب کافئین باشید:
هنوز در مورد تاثیر کافئین برفشار خون بحث و نظرهای متفاوتی وجود دارد. پس از مصرف قهوه یا سایر نوشیدنیهای کافئین دار فشار خون موقتا افزایش می یابد ولی اینکه این افزایش تا کی باقی می ماند مشخص نیست. برای اینکه بفهمید کافئین روی فشار خون شما چه تاثیری دارد قبل و نیز نیمساعت بعد از مصرف قهوه یا نوشیدنیهای کافئین دار فشار خون خود را اندازه گیری کنید. اگر 10-5 میلیمتر جیوه افزایش وجود داتشت شما به تاثیر کافئین بر فشار خون حساس هستید. البته چه حساس باشید یا نباشید پزشکان توصیه می کنند که کافئین مصرفی بیشتر از 200 میلیگرم در روز یعنی بیش از حدود دو فنجان قهوه نباشد.

7. استرس را کم کنید:
اظطراب و استرس می تواند فشار خون را موقتا افزایش دهد. مدت زمانی را به فکر کردن درباره اینکه چه چیز موجب ایجاد استرس و اظطراب در شما می شود اختصاص دهید و دنبال علتها بگردید. محیط و شرایط کاری، خانواده، مشکلات مالی، بیماری و موارد دیگر را بررسی کنید و فکر کنید که چرا موجب اظطراب و استرس در شما می شوند. باید به دنبال راهی برای کاهش و حذف اظطراب و استرس ناشی از این مشکلات باشید. اگر موفق به حذف آنها نشدید نگران نباشید. تمرینات تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن، تای چی و ماساژ را امتحان کنید. اگر نتیجه نگرفتید حتما با یک متخصص برای رفع اظطراب و استرس خود مشورت کنید.

8. از میزان فشار خون خود مطلع باشید و ویزیتهای مرتب داشته باشید:
بهترین کار این است که نحوه اندازه گیری فشار خون خود در خانه را یاد بگیرید و از میزان فشار خون خود مطلع باشید. دراین مورد با پزشک خود مشورت کنید تا راه مناسبی را به شما پیشنهاد کند.
به علاوه باید برنامه مرتبی برای ویزیت پزشک داشته باشید و فقط به اندازه گیری در منزل اکتفا نکنید چون برخی اوقات اشتباه در اندازه گیری یا دستگاه شما ممکن است خطر ساز باشد و شما مطلع نباشید. بر اساس کنترل بودن یا نبودن فشار خون شما و میزلن فشار خون یا عوامل خطر همراه پزشک زمان ویزیتها را مشخص می کند.

ممکن است هر سه ماه تا شش ماه ویزیت شوید و یا اگر فشار خون شما به خوبی کنترل نباشد ماهانه توسط پزشک ویزیت شوید. اگر سردرد، سرگیجه، تپش قلب، تنگی نفس یا علامت دیگری داشتید سریعتر به پزشک مراجعه کنید. درمواردی که فشار خون بسیار بالا باشد یعنی فشار خون سیستولیک بالاتر از175  ویا دیاستولیک بالای 95 این مورد اورژانس فشار خون است و باید فورا به بیمارستان مراجعه کرد و احتمال بستری شدن نیز هست. اندازه گیری مرتب فشار خون و داشتن ویزیتهای منظم شما را از خطرات احتمالی حفظ خواهد کرد.

9. اجتماعی باشید و از خانواده و دوستان خود کمک و حمایت بخواهید:
 حمایت دوستان و خانواده سلامت شما را افزایش می دهد. افراد منزوی، استرس بیشتر و سلامتی کمتری دارند. دیگران می توانند شما را تشویق کنند و یا  در انجام برنامه هایی که دارید همراهیتان کنند. در مورد فشار خون بالا و خطرات آن دوستان و سایر اعضای خانواده را آگاه سازید. اگر به حمایتی فراتر از کمک خانواده و دوستان نیاز دارید می توانید به عضویت گروهایی درآیید که همان مشکل شما را دارند. حمایت احساسی و فکری در چنین گروههایی می تواند کمک کننده باشد و نکاتی برای کنار آمدن با شرایط موجود و ارتقاء سلامتی در اختیار شما قرار دهد.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ -دکتر حانیه ترکمان
 www.seemorgh.com/health 
اختصاصی سیمرغ

ختیار شما قرار دهد.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ -دکتر حانیه ترکمان
 www.seemorgh.com/health 
اختصاصی سیمرغ

ایل کَلهُر یکی از کهن‌ترین طایفه‌های غرب ایران است.

ایل کَلهُر یکی از کهن‌ترین طایفه‌های غرب ایران است. که خواستگاه آنان در غرب ایران در استان کرمانشاه در شهرستانهای اسلام آباد غرب گیلانغرب بخشی ازکرمانشاه سرپل ذهاب و قصر شیرین و شهرستان ایوان غرب در استان ایلام می‌باشد و همچنین مرکز آنان شهرستان ایوان می‌باشد.

[ویرایش] پیشینه

در علت نامگذاری این ایل اصیل با نام کلهر ، باید در ساخت ، ریشه و معنی آن دقیق شد لفظ کلهر با فتح کاف و ضم هاء از دو بخش «کل»و«هور»یا«هُر»تشکیل شده‌است. این کلمه که با تلفظ‌های متعدد در منابع آمده‌است از قبیل کلهور ، کلهر و کلِر. در زبان محلی تلفظ سوم بیشتر رایج است.از همه آنها یک معنی به ذهن متبادر می‌شود.کَل به معنای آهوی کوهی نر می‌باشد واز خصوصیات این حیوان کوهی ،همانا شجاعت و جنگندگی و جست وخیز فراوان آن است .قسمت دوم کلمه ، هور یا هُر می‌باشد که در واژه نامه‌ها به معنای خورشید وآفتاب آمده‌است.از ویژگی‌های خورشید درخشندگی و سرعت و جذابیت می‌باشد.حال اگر به دنبال وجه شبه این دو کلمه کل و هور با مردمان ایل کلهر بگردیم باید نظری داشته باشیم به زیستگاه وقلمرو آنها یعنی دامنه‌ها و ارتفاعات پر فراز و نشیب زاگرس.مردمان این ایل در طول تاریخ با ناملایمات طبیعی دست و پنجه نرم کرده با شجاعت و جنگندگی همانند آهو و کل ، کوه‌ها وصخره‌ها را در نوردیده ورام خواسته‌های خویش کرده‌اند ومهاجمانی که از صفحات غربی ایران قصد سوئی نسبت به کشورمان را داشته‌اند عقب رانده و آنها را به خاک مذلت نشانده‌اند .از طرفی اینها را به خاطرچهره‌های بشاش وجذاب و همچنین سرعت برق آسایی که درپیمودن کوه‌ها و گردنه‌های صعب العبور داشته‌اند ، به خورشید که مظهر جذابیت است تشبیه کرده‌اند .

قسمت دوم نام کلهر یعنی هر(هور) نیز احتمالاً از نام قوم هوری که قومی اسیانی بودند گرفته شده‌است.

برخی از منابع قوم کلهر را غیرایرانی و گاهی یهودی معرفی می‌نمایند. با توجه به اینکه کتاب‌های قدیمی و سفرنامه‌های جهانگردان و روایتهای سنتی رایج در میان ایل کلهر این ادعا را به اثبات می‌رساند که، ایل کلهر در غرب ایران از جایگاه کهن و اصیلی برخوردار بوده‌است این قوم زمانی بر سرزمین بابل و روزگاری نیز بر بغداد مقر خلافت عباسیان و با نام سرزمین کلهرستان حاکمیت داشته‌اند.

کلهرها از زمان باستان تا کنون نامشان موجود بوده‌است ولی تا به حال کسی تاریخی جامع و منسجم و علمی درباره این قوم ننگاشته‌است. این قوم از روزگار شاه اسماعیل اول بنیان گذار دولت صفوی تاکنون با حکومتهای مرکزی ایران و برخی از دولت‌های دیگر ارتباط داشته‌است و همواره سخت‌ ترین حوادث را تجربه نموده‌اند.

ایل کلهر در فتح مصر، شام، فلسطین و دفع تجاوز افغانهای هراتی و جلوگیری از تجاوزات پی در پی دولت عثمانی و اعراب به مرزهای غربی ایران و تأمین نیروهای مسلح نقش بسزایی داشته‌است. با شروع جنگهای ایران و عثمانی از زمان صفویان تا روزگار قاجاری عملکرد این ایل با سران آن در تاریخ جنگها و فتوحات ثبت و ضبط گردیده‌است.

عمادالدین دولتشاهی با آموختن الفبای اوستایی و ترجمه تازه‌ای از یشتها نکات جالبی از زوایای تاریک منطقه غریب ایران را روشن می‌کند. وی با ترجمه متن‌هایی از اوستا منطقه کردنشین غرب ایران از قصر شیرین تا ایلام و کرمانشاه و به‌ویژه ایوان غرب و اسلام‌آباد که مرکز ایل کلهر هستند محل زنگی اقوام اسطوره‌ای ایران معرفی می‌کند. او با ریشه‌یابی واژه‌های اوستایی و تطبیق آنها با نام جای‌ها در این منطقه به این نتیجه می‌رسد که جای ایران اسطوره‌ای که در شاهنامه مطرح است غرب ایران امروزی است. دولتشاهی در کتاب جغرافیای غرب ایران یا کوههای ناشناخته اوستا، نام جای‌هایی مانند زواره‌کوه، هفت آشیان، زویری، مرِگ (Merg)، مانِشت، گواور، تجر، سروناو، کبیرکوه و غیره را که هم اکنون نیز به همان نام‌ها نامیده می‌شوند به اقوام اسطوره‌ای ایران (پیشدادیان و کیانیان) منتسب می‌کند. چون تمامی این جای‌ها در حوزه حضور گویش کلهری قرار دارند، بی ربط نیست اگر بگوییم ایل کلهر که از زمانهای دور در همین منطقه می‌زیسته‌است.[۱]

کلهرها از کهن‌ترین طوایف ایرانی هستند که در غرب ایران سکونت داشته‌اند که با انتساب نژاد خود به پهلوانان شاهنامه این پیوند را پاسدار بوده و اصولا ادامه این نسبت طوری تداوم می‌یابد که پس از پیدایش دین اسلام با توجهی به آیین نوین محمدی آمیخته می‌شود.[۲]

ایل کلهر همانطوری که امروزه هست ،در گذشته نیز زادگاه بسیاری از دانشمندان و هنرمندان غرب ایران بوده‌است. در گذشته‌های دور فرهاد کوهکن مشهور به "فرای" را از خود دانسته‌اند. چنانکه صاحب شرفنامه می‌نویسد: نهنگ دریای محنت و پلنگ کوهسار مشقت، فرهاد که در زمان خسرو پرویز ظهور کرده از طایفه کلهر است این سخن روایت سینه به سینه آگاهان ایل را که جوانان کلهر بر قله‌های زاگرس آتش‌افروز جشنهای باستانی و حامل تندیس‌های هنری و مذهبی بر صخره‌های سخت‌گذر بوده‌اند را قوت می‌بخشد.

[ویرایش] زیستگاه و وضعیت اجتماعی ایل کلهر

ایل کلهر از شمال به محدوده ایلهای کرند ، گوران و گوران بان زرده ، از ناحیه جنوب به حوزه حکومتی والی پشتکوه (استان ایلام کنونی) ، از طرف مغرب به خاک کشور عراق (مندلی و خانقین )،همچنین به قشلاق ایل سنجابی و قشلاق ایل کرند ، از جانب مشرق به ییلاق ایل زنگنه و قسمتی از ییلاق سنجابی(ماهیدشت)و در واقع جنوب شهر کرمانشاه ، محدود می‌شود. افراد این ایل که در واقع بزرگ‌ترین ایل در غرب کشور محسوب می‌گردد. در شهرستانهای ایوانغرب ، گیلانغرب ، اسلام آباد و بخش‌هایی از :کرند ، نفت شهر(نفت شاه سابق ) ، سومار ، گهواره ، ماهیدشت، ودر دهستان قلعه شاهین سرپل ذهاب و نصر آباد قصرشیرین و تمامی نواحی وحومه مکانهای یاد شده ساکن هستند.بنابر اسناد تاریخی زیادی در گذشته ایوانغرب مرکز اصلی ایل کلهر بوده است .البته پراکندگی مردمان ایل کلهر از مکانهای نامبرده فراتر است به طوری که تعداد زیادی از مردم شهر کرمانشاه از کلهرها هستند. مردمان این ایل در محدوده‌های نامبرده با توجه به این که اکثریت از طریق دامپروری امرار معاش می‌کرده‌اند جهت به دست آوردن علف چرا برای احشام و گوسفندان خود در فصول مختلف سال دست به کوچ وتغییر مکان می‌زده‌اند که این امر در بروز اختلاف بین آنها وسایر ایلات تأثیر مهمی داشته‌است. در تعیین حدود گرمسیر وسردسیر ایل کوه‌های قلاجهٔ ایوانغرب و سرکش در شمال گیلانغرب و حومه آن را می‌توان مرز به حساب آورد .یعنی جنوب این کوه‌ها گرمسیر وشمال آنها سردسیر کلهرها بوده‌است. در این مناطق (سردسیر و گرمسیر)گروهی از افراد ایل به صورت یکجانشین که معیشت آنها به طریق اقتصاد کشاورزی و دامپروری (به صورت محدود) تأمین می‌گردد. با توجه به درگیری‌های منطقه‌ای، نا امنی راه‌ها و دخالتهای گاه و بیگاه حکمرانان کرمانشاه ، و مشکلات طبعی این مردمان ، کوچ به صورت دسته جمعی وگروهی صورت گرفته و در مکانهای سردسیر و گرمسیر در یک محل نزدیک به هم سکونت اختیار می‌کرده‌اند. البته طوایف تابعه ایل هر کدام دارای محدوده‌ای مشخص بوده‌اند که به همان نام طوایف نامگذاری شده‌اند.به گفته معمرین جایگاه هر ایل بیشتر با توافق ایلخان و کلانتر طایفه تعیین می‌شده‌است. از گفتگو با معمرین چنین نتیجه می‌شود که قلمرو ایل بستگی زیادی به قدرت ایلخان و نفوذ او در منطقه داشته‌است . در دوره مورد بحث که داودخان ایلخانی کلهر را بر عهده داشته‌است به دلیل نفوذ زیاد او ایل کلهر بیشترین قلمرو ایلی راداشته‌است . در دوریه‌ای نفوذ داودخان تا آنجا بود که حکمران کرمانشاه بدون جلب نظر داودخان نمی‌توانست رؤسای دیگر ایلات را منصوب یا معزول نماید.برگرفته از کتاب ایل کلهر در دوره مشروطیت تالیف [علیرضا گودرزی][۳] ، چاپ انتشارات کرمانشاه 1381

[ویرایش] اصطلاحات خویشاوندی در ایل کلهر

واژه‌های مربوط به بستگی خویشاوندی که در ایل کَلهُر ساکن غرب ایران رواج دارند:

فارسی

کلهری

آوانوشت

زن

ژن

Žen

مرد

پیاگ

Peyāg

پدر

باوگ

Bāug

مادر

دالگ

Dāleg

برادر

برا

berā

خواهر

خُویشک

Xovayšk

پدربزرگ ( جدپدری)

باپیر

bāpir

پدربزرگ ( جد مادری )

باپیر

bāpir

مادربزرگ ( جد پدری )

نه نگ

naneg

مادر بزرگ ( جد مادری)

نه نگ

naneg

عمو

مه مو

Mamu

عمه

میمگ

Mimeg

دایی

خالو

Xāllu

خاله

میمگ

Mimeg

داماد

زاوا

Zāvā

عروس

ویو

Viv

زن عمو

مه موژن

Mamu žen

زن دایی

خالوژن

Xāllu žen

شوهر خاله

شیو میمگ

Šiu mimeg

شوهر عمه

شیو میمگ

Šiu mimeg

زن برادر

برا ژن

Berā žen

خواهر شوهر

دش

deš

هم عروس

هاو ویو

Hāv viv

باجناق

هاو زاوا

Hāv zāvā

پسر عمو

ئاموزا

āmuzā

دختر عمو

ئاموزا

Āmuzā

پسر دایی

خالو زا

Xāllu zā

دختر خاله

میمزا

Mimezā

پسر خاله

میمزا

Mimezā

دختر عمه

میمزا

Mimezā

پسر عمه

میمزا

Mimezā

پسرم

کورم

Kurrem

دخترم

دیو تم

Divatem

فرزند برادر

برار زا

Berār zā

فرزند خواهر

خوار زا

Xouār zā

[ویرایش] پانویس

  • ایل کلهر در دوره مشروطیت ، علیرضا گودرزی انتشارات کرمانشاه ، ۱۳۸۱ ، مصور ، ۲۲۰ صفحه

[ویرایش] منابع

  • گودرزی،علیرضا. ایل کلهر در دوره مشروطیت .

[ویرایش] جستارهای وابسته

  • بخش مختصری از کتاب ایل کلهر در دوره مشروطیت : اثر علیرضا گودرزی ، انتشارات کرمانشاه

سلام

سلام بر مهران عزیزم که نظر دادن از اینکه حضور ذهن ندارم عذر می خوامُ لطفا فامیلی تو بنویسید خوشحال می شم .

ورزش و ارتقا حافظه

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} Normal 0 false false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 /* /*]]>*/ /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}


ورزش و تقویت حافظه http://images.seemorgh.com/iContent2/Files/27157.jpg

یکی از رازهای داشتن حافظه‌ای قوی ورزش کردن است. اگر می‌خواهید بدانید چگونه با ورزش کردن می‌توان حافظه را تقویت کرد این مقاله را بخوانید


یکی از رازهای داشتن حافظه‌ای قوی ورزش کردن است. اگر می‌خواهید بدانید چگونه با ورزش کردن می‌توان حافظه را تقویت کرد این مقاله را بخوانید.

دیگر به دنبال مکملها، قرصها و نسخه های جادویی که همگی بهتر شدن حافظه را تبلیغ می‌کنند نباشید. مطالعات نشان می‌دهند که یکی از بهترین راهها برای بهتر شدن حافظه فعالیت فیزیکی است. اگر برای بلند شدن از روی کاناپه و ورزش کردن دلیل بیشتری می‌خواهید باید بدانید که محققان نشان داده اند ورزش قدرت درک مغز را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا از تاثیر افزایش سن در کاهش حافظه کاسته شود و حتی ممکن است از دمانس و آلزایمر پیشگیری کند.

 

ورزش با بدن چه کار می‌کند و چگونه موجب بهبود حافظه می‌شود؟

مدتهاست که فواید ورزش برای قلب و عروق شناخته شده است. اما امروزه مشخص شده که ورزش برای همه بدن و حتی مغز سودمند است. ورزش جریان خون را در کل بدن افزایش می‌دهد و بالطبع جریان خون در مغز نیز افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد افزایش جریان خون در مغز فرایند از دست رفتن بافت سلولی مغز را که در حدود 40 سالگی شروع می‌شود کند می‌کند.

 با افزایش سن فرایندی در مغز رخ می‌دهد که می‌تواند منجر به بروز مشکل در به خاطر آوردن برخی اتفاقات شود. همچنین با افزایش سن به صورت طبیعی انجام عملکردهای چندگانه کمی‌مشکل می‌شود. برای مثال ممکن است بین انجام چند کار مجبور باشید کمی‌صبر کنید تا به یاد بیاورید که باید چکار کنید. مطالعات نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند این فرایند را به تاخیر بیاندازد و حتی از برخی از این تغییرات وابسته به سن در مغز پیشگیری کرده و در مواردی باعث بهبود حافظه شود.

 

برای تقویت حافظه به چه میزان ورزش نیاز دارید؟

محققان هنوز مطمئن نیستند که میزان مورد نیاز ورزش برای بهتر شدن حافظه چقدر است، اما چیزی که می‌دانیم این است که حتی مقدار بسیار کمی ‌ورزش و فعالیت فیزیکی می‌تواند به بهتر شدن حافظه شما کمک کند و این تاثیر وقتی بیشتر می‌شود که مرتبا و حداقل سه بار در هفته ورزش کنید.هدف نهایی شما باید ورزش به مدت 30 دقیقه در روز و در بیشتر روزهای هفته باشد که بهترین حالت برای قلب است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که جلسات ورزشی 30 دقیقه‌ای برای مغز نیز بسیار مفید هستند.

اگر به تازگی شروع به ورزش کرده‌اید در مورد مدت زمان ورزش نگران نباشید. در یک مطالعه نشان داده شده که تنها چند جلسه ورزشی 15 دقیقه ای در هفته خطر ایجاد دمانس در افراد مسنتر را کاهش می‌دهد. این تغییرات حتی در مورد افرادی که قبلا ورزش نمی‌کرده‌اند نیز مفید است. 
 پس اگر به ورزش بی علاقه هستید به خاطر داشته باشید که برای به دست آوردن این همه منافع با ارزش به اندکی تعهد و مدت زمان کمی ‌ورزش نیاز دارید. اگر باز هم وقت نمی‌کنید ورزش کنید مدت زمان 30 دقیقه‌ای را به سه بخش 10 دقیقه‌ای در طول روز تقسیم کنید.

به مرور زمان که پیشرفت کردید می‌توانید زمان ورزش را بیشتر کنید و از منافع بیشتری بهره مند شوید و سلامت خود را ارتقاء دهید.

 

چه نوع ورزشی برای تقویت حافظه مناسبتر است؟

مطالعات مختلف نوع ورزش خاصی را مشخص نکرده اند اما محققان می‌گویند که برای بهره مند شدن از منافع ورزش نیازی نیست که خود را خسته و فرسوده کنید. برخی مطالعات نشان می‌دهند که حتی پیاده روی مرتب هم به کارکرد بهتر مغز کمک می‌کند. دانشمندان ارتباطی بین قلب سالم و مغز سالم یافته‌اند که نشان می‌دهد ورزش نه تنها برای قلب بلکه برای تمام بدن مفید است.

ورزشهای ایروبیک مانند پیاده روی، جاگینگ، دوچرخه سواری یا شنا ورزشهای مناسبی برای بهبود کارکرد قلب هستند. با سرعتی ورزش کنید که به شما امکان صحبت کردن حین ورزش را بدهد.

برخی شواهد نشان می‌دهند که تمرینات قدرتی همراه با ورزش ایروبیک منافع بیشتری دارند. این تمرینات می‌توانند عضلات را ساخته و تقویت کنند. تمریناتی مانند حرکت شنا از این دسته است.

 

این ورزشها کی نتیجه می‌دهند؟

تغییرات مغزی وابسته به سن بسیار آهسته رخ می‌دهند. نباید پس از چند هفته ورزش کردن انتظار یک تغییر باورنکردنی را داشته باشید. اما به تدریج باید منتظر نتایج باشید. یک مطالعه نشان می‌دهد که در افرادی که شروع به پیاده روی کرده بودند پس از 6 ماه توانایی انجام عملکردهای چندگانه بهبود پیدا کرد. کلید به دست آوردن این گنج این است که پشتکار داشته باشید و به ورزش کردن ادامه دهید.

برای اینکه فعال باقی بمانید این نکات کمک کننده هستند:

* در ابتدا برای خود اهداف کوچکی تعیین کنید که به راحتی بتوانید به آنها دست پیدا کنید. برای مثال چند روز در هفته به مدت 10 دقیقه پیاده روی کنید. وقتی به این کار عادت کردید هر چند هفته چند دقیقه به زمان ورزش خود اضافه کنید. اهداف خود را بنویسید و در محلی که هر روز بتوانید ببینید نصب کنید (مثلا روی یخچال!) چون با این کار هر روز به یاد می‌آورید که چه هدفی دارید و این کار موجب پیشرفت شما می‌شود.  

* به یک گروه بپیوندید یا به تنهایی آغاز کنید. اگر گروهی ورزش کنید می‌بینید که دوستان ورزشی می‌توانند شما را فعال نگه دارند. به گروه های پیاده روی همسایگان خود یا همکاران خود ملحق شوید و یا اینکه خودتان به تنهایی شروع کنید.

* یک مکان قابل اعتماد پیدا کنید. اگر در هوای آزاد ورزش می‌کنید مکان مناسبی را نیز در نظر بگیرید تا اگر به علت نامساعد بودن هوا نتوانستید بیرون بروید در فضای بسته بتوانید برنامه ی ورزشی خود را انجام دهید. باشگاهها و سالنهای ورزشی هم هستند که البته ممکن است کمی‌هزینه بر باشند. برای پیاده روی از تجهیزات مناسب برای مواجهه با آفتاب، باران و سرما استفاده کنید.

* فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید. اگر پیاده روی برای شما کسالت آور است شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.

اگر تا کنون هیچگونه فعالیت فیزیکی نداشته اید قبل از شروع برنامه ی ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند نوعی از ورزش صحیح که برای شما بی خطر باشد را توصیه کند.
برچسب‌ها: سلامت, تربیت بدنی و علوم ورزشی